Style tworzenia dziennikarstwa motoryzacyjnego

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że istnieją style tworzenia informacji w dziennikarstwie motoryzacyjnym. 

Generalnie na polskim rynku istnieją dwa style pisania o tematyce motoryzacyjnej. Brytyjski oraz niemiecki. Ze względu na ograniczone możliwości rozbudowywania objętościowego tekstów, styl niemiecki jest uporządkowany, lakoniczny, bardziej poważny, a także politechniczny. Całość dopełniają szczegółowe infografiki dotyczące danych technicznych pojazdów.

Styl Brytyjski w przeciwieństwie do niemieckiego jest oparty w dużej mierze na emocjach oraz indywidualnych odczuciach dziennikarza. Autorzy takich artykułów nie dążą do obiektywizmu, a wręcz przeciwnie. Są subiektywni, czasami do przesady. W artykule oprócz suchych faktów na temat danego pojazdu, znajdziecie anegdotki czy przemyślenia twórcy materiału.

Weźmy sobie za przykład polskie tygodniki motoryzacyjne. Monopol na wydawanie takich periodyków posiadają niemieckie wydawnictwa, dlatego styl w jakim publikowane są treści, również jest niemiecki.

Za pewne nie tylko ja sobie zadaje to pytanie. Który ze styli jest lepszy? Odpowiedź jest tylko jedna – żaden. A to dlatego, że oba są potrzebne i każdy z nich jest ceniony. Styl niemiecki za szczegółowość i techniczne aspekty tematyki motoryzacyjnej. Brytyjski za pokazanie tematu od strony emocjonalnej.

0 Comments Add yours

  1. Eryk napisał(a):

    A jest na naszym rynku jakiś magazyn pisany w stylu brtytyjskim? Chętnie bym sprawdził!

    1. Krzysztof Pawlak napisał(a):

      Był Top Gear do niedawna. Z tygodników raczej nic się nie znajdzie, może jakiś niszowy miesięcznik albo kwartalnik się ostał, ale to trzeba mocno przekopać rynek prasy, żeby coś znaleźć sensownego. Szkoda, że ten rynek jest tak mocno zmonopolizowany.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *