Nieśmiertelna nieobecność

dnia

Coil to najbardziej romantyczny, ale także najbardziej nieokiełznany zespół świata. Po ponad 10. latach od symbolicznej śmierci, mnożą się stare-nowe nagrania. Odkopywane po latach niczym kapsuły czasu, nawiedzają z zaświatów.

coil3
Peter Christopherson & John Balance, 1984. Photo by Lawrence Watson.

Określenie „romantyzm” jest co najmniej trafne, bo przecież dotyczy ono metafizycznego stanu. Czyli takiego, który jest czymś więcej niż „namacalnym”. Dziś, pod koniec 2016 roku Coil nie istnieje. Jego założyciele: John Balance i Peter Chrisopherson od wielu lat są martwi. Jednak projekt „Threshold Archives”, powołany w 2006 roku przez Christophersona, starał się zapewnić zespołowi nieśmiertelność.

Threshold House to wytwórnia płytowa, którą założyli członkowie Coil w 1987 roku. Z uwagi na to, że zespół był niesamowicie płodny – w internetach krąży cała masa bootlegów, demosów, niezrealizowanych nagrań – wspomnianego projektu celem jest zbieranie, remasterowanie i wydawanie tychże odkryć.

Dzięki tym zabiegom wydano dwie, w moim odczuciu najciekawsze płyty Coil. Są to: The Ape of Naples (2005) oraz The New Backwards (2008). Materiał, z którego powstały obejmował czas od 1993 do 2005 – a w przypadku drugiej płyty, do 2007 roku. The New Backwards zawiera zremixowane lub całkowicie przerobione utwory z dema pt. Backwards, powstałego nie później niż w 1993 roku. Zabawne jest to, że po raz pierwszy odkopano tę kasetę w 2001 roku, w amsterdamskim Dutch Radio4, gdzie od razu z tej okazji nadano specjalną audycję. W moim odczuciu materiał na tym nagraniu jest po prostu niesamowity.

W 1993r. materiał z Backwards przekazany był do wytwórni Torso Records, a następnie przejęła go Nothing Records Trenta Reznora. Swoją drogą Reznor (lider Nine Inch Nails) bardzo mocno zainspirowany był zarówno estetyką – teledyski do Sin czy Help Me I’m in Hell – czy muzyką Coil. Druga, pełnometrażowa płyta Nine Inch Nails – The Downward Spiral (1994), a przede wszystkim pochodzące z niej b-side’y, jak żywe przypominają brzmieniem Coil. Zresztą Balance i Christopherson tworzyli remixy, które później ukazały się na Fixed (1992) oraz Recoiled (2014). A jakby tego było mało, w 2009 roku Trent Reznor, jego żona Mariqueen Maandig i Atticus Ross stworzyli grupę How to Destroy Angels. Nazwa zespołu nawiązuje do pierwszego, wydanego w 1984 roku, nagrania Coil.

Backwards przeleżakowało w Nothing Records (od 2004 część Interscope Records) ponad 10 lat. Około 2007 roku, żyjący członkowie Coil – Peter Christopherson oraz Danny Hyde, rozpoczęli pracę nad wyprodukowaniem pełnej płyty. The New Backwards urzeka nie tylko niepowtarzalnym, przenikliwym dźwiękiem, ale także głosem śpiewającego z zaświatów Johna Balance’a.

W 2008 roku pałeczkę po „Threshold Archives” przejął projekt „Brainwashed Archives”. Na swojej stronie formułują podobne postulaty, co Threshold. Kto wie jakie jeszcze nagrania zaginęły na tym świecie i jakie mogą zostać odnalezione. W każdym razie, przy współczesnej technice montażu i masteringu, możemy doświadczyć naprawdę ciekawych nagrań. W zeszłym październiku ukazała się płyta/bootleg Windowpane (2015), na której ukazały się wyczyszczone nagrania i remixy, znanych wcześniej utworów. Łatwo można wystosować zarzut, że to odgrzewanie kotletów, na którym zarabiają łase na pieniądze wytwórnie. Cóż, być może. Niemniej efekt jest namacalny, a niesamowicie autorskie i oryginalne kompozycje unikną zapomnienia. Coil pozostanie na zawsze nieśmiertelnym nieobecnym…

0 Comments Add yours

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *